Friday, October 9, 2009

Yaum, Yaumaini dan Ayyam


Kalimah Yaum=365 kali
Kalimah Yaumaini& Ayyam=30 kali

Perkataan “sehari” (yaum) digunakan sebanyak 365 kali di dalam al Quran. Angka 365 bukan sahaja merujuk kepada bilangan hari di dalam kalendar, tetapi ia juga menunjukkan kaitan astronomi antara bumi dan matahari. Apabila bumi kita lengkap mengelilingi matahari, maka ia telah berputar 365 kali mengelilingi paksinya.

Perkataan “sehari” digunakan di dalam al Quran sebanyak 365 kali bersamaan dengan peredaran bumi mengelilingi matahari yang mengambil masa 365 hari. Angka 365 bukanlah suatu kebetulan! Bumi ini sendiri telah cukup untuk membuktikan mukjizat al Quran.

Sementara itu, perkataan “yaumaini dan ayyam” yang membawa maksud “dua hari dan hari-hari” digunakan di dalam al Quran sebanyak 30 hari. Ini merujuk kepada bilangan hari dalam sebulan iaitu 30 hari.

Di dalam kalendar solar, bilangan hari dalam sebulan mengandungi 30 atau 31 hari manakala di dalam kalendar lunar sebanyak 29 atau 30 hari. Maka, angka 30 adalah angka pertengahan antara 2 kalendar ini. Masa yang diambil oleh bulan untuk mengelilingi bumi adalah selama 29.53 hari. Jika dibundarkan, maka nilainya adalah 30.

Dengan keajaiban matematik ini, kita menyaksikan bahawa al Quran yang diturunkan Allah itu mempunyai nilai yang tepat antara bilangan penggunaan perkataannya dan juga peredaran planet di alam semesta. Subhanallah!

Rujukan: www.quranmiracles.com

Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl

0 comments: on "Yaum, Yaumaini dan Ayyam"