Friday, August 21, 2009

Antara Tulang Belakang dan Tulang Rusuk?

Di dalam surah at Thariq ayat 5-7, Allah menyebutkan tentang perihal kejadian manusia, iaitu:

5. Maka hendaklah manusia memperhatikan dari apakah dia diciptakan?

6. Dia diciptakan dari air yang dipancarkan,

7. Yang keluar dari antara tulang belakang dan tulang rusuk.

Mari kita kaji bagaimanakah yang dikatakan keluar daripada tulang belakang dan tulang rusuk tersebut. Menarik bukan? Kita akan mengkaji daripada aspek embriologi dan anatomi organ pembiakan bagi memahami firman Allah ini.


Mengikut ilmu embriologi, organ pembiakan lelaki dan perempuan (testis dan ovari) berkembang di kawasan berhampiran dengan ginjal, antara tulang belakang dan tulang rusuk ke-11 dan ke-12. Kemudian organ ini 'menurun' setelah berlakunya pengecutan 'gubernaculum': organ pembiakan wanita (ovari) akan berhenti di dalam rongga pelvik, manakala organ pembiakan lelaki (testis) akan terus 'menurun' sehingga ke scrotum melalui rongga inguinal. Namun begitu, walaupun organ-organ ini telah menurun ke bawah, namun organ-organ ini masih menerima bekalan saraf dan darah daripada Aorta Abdomen, yang terletak di antara tulang belakang dengan tulang rusuk. Sistem limfa organ tersebut juga adalah di kawasan yang sama.


Sebab itulah difirmankan Allah sebagai, " Antara tulang belakang dan tulang rusuk..."

Wallahua'lam.

Rujukan:

-Al Quranul Kareem
-Understanding Special Embryology by Dr.Sameh Doss
-The Qur'an and Modern Science by Dr Zakir Abdul Karim Naik

Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl

1 comments: on "Antara Tulang Belakang dan Tulang Rusuk?"

Unknown said...

saya atas nama IBU. NOVI dari MADURA ingin mengucapkan banyak kasih kepada MBAH SURYO,kalau bukan karna bantuannya munkin sekaran saya sudah terlantar dan tidak pernaah terpikirkan oleh saya kalau saya sdh bisa sesukses ini dan saya tdk menyanka klau MBAH SURYO bisa sehebat ini menembuskan semua no,,jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH SURYO no ini 082342997888 saya yakin anda tdk akan pernah menyesal klau sudah berhubungan dgn MBAH SURYO dan jgn percaya klau ada yg menggunakan pesan ini klau bukan nama IBU. NOVI dan bukan nama MBAH SURYO krna itu cuma palsu.m