Thursday, June 4, 2009

'Alaqah dan Mudhghah

﴿وَلَقَدْ خَلَقْنَا الإِنْسَـنَ مِن سُلَـلَةٍ مِّن طِينٍ - ثُمَّ جَعَلْنَـهُ نُطْفَةً فِى قَرَارٍ مَّكِينٍ - ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَـماً فَكَسَوْنَا الْعِظَـمَ لَحْماً ثُمَّ أَنشَأْنَـهُ خَلْقاً ءَاخَرَ فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَـلِقِينَ -

12. Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dari suatu saripati (berasal) dari tanah.

13. Kemudian Kami jadikan saripati itu air mani (yang disimpan) dalam tempat yang kukuh (rahim).

14. Kemudian air mani itu Kami jadikan segumpal darah, lalu segumpal darah itu Kami jadikan segumpal daging, dan segumpal daging itu Kami jadikan tulang belulang, lalu tulang belulang itu Kami bungkus dengan daging. Kemudian Kami jadikan dia makhluk yang (berbentuk) lain. Maka Maha sucilah Allah, Pencipta Yang Paling Baik.

Post ini adalah mengenai perkataan ‘alaqah dan mudhghah yang disebut dalam surah Al-Mu’minun (surah 23) ayat 12-14.

‘Alaqah, sebagaimana yang selalu kita baca dalam terjemahan Al-Quran, diterjemahkan sebagai segumpal darah, dan ternyata gambaran tersebut menepati gambaran ‘alaqah. Namun, selain membawa maksud segumpal darah, ‘alaqah juga bererti sesuatu yang tergantung. Dalam gambar di atas, anda boleh melihat sendiri bagaimana kedudukan ‘alaqah yang disebut “sesuatu yang tergantung”. Maksud yang ketiga bagi perkataan ‘alaqah itu adalah lintah. Lihatlah perbandingan bentuk ‘alaqah dengan bentuk lintah, begitu mirip. Di samping itu, sifat ‘alaqah yang “menghisap darah sang ibu” juga hampir sama dengan sifat seekor lintah.

Bagi perkataan mudhghah pula, biasanya diterjemahkan sebagai seketul daging. Namun, mudhghah juga boleh diterjemahkan sebagai sesuatu yang digigit. Di sini, telah dibawakan perbandingan antara mudhghah dengan gula-gula getah yang telah digigit.

Lihatlah betapa telitinya perkataan yang digunakan oleh Allah (contohnya: ‘alaqah, satu kalimah yang mempunyai tiga maksud dan ketiga-tiganya menepati gambaran ‘alaqah, begitu juga dengan mudhghah yang membawa dua maksud dan ternyata kedua-duanya menepati gambaran mudhghah).

Subhanallah!

Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl

2 comments: on "'Alaqah dan Mudhghah"

Rock_kapak said...

Sungguh jelas ALLAH maha kaya... TQ Afzan..

Neisya Punya Hati said...

Terima Kasih, Sangat Bermanfaat Sekali. Oya Kang, saya punya banyak sekali koleksi Emban Perak | Emban Cincin | Emban Akik | Emban Titanium | Cincin Perak | Cincin Akik | Gagang Cincin | Terima Kasih atas Kunjungannya. Salam Persaudaraan dari saya.