Monday, July 27, 2009

Hikmah Hukum Hudud Menurut al Quran dan Sains

Diedit daripada tulisan: Dr. Jamnul Azhar Hj. Mulkan

HIKMAH PERLAKSANAAN HUDUD

“Perempuan yang berzina dan lelaki yang berzina hendaklah kamu dera masing-masing dengan 100 rotan dan janganlah kamu berasa kasihan belas terhadap keduanya dalam melaksanakan perintah Allah jika kamu beriman kepada Allah dan pada hari kemudian.Hendaklah hadir ketika dijatuhkan hukumun terhadap mereka sekumpulan dikalangan orang-orang yang beriman”
(An-Nur:2, al Quranul Karim)

PANDANGAN ULAMA TAFSIR

Hukuman ke atas penzina lelaki dan perempuan yang merdeka, berakal dan yang masih bujang atau dara yang masih belum berkahwin adalah disebat dengan seratus sebatan setiap seorang. Hikmah memulakan hukuman ke atas perempuan dalam kes zina dan memulakan hukuman ke atas lelaki ketika kes mencuri adalah kerana kes zina selalunya terjadi disebabkan oleh golongan perempuan yang boleh mengaibkanya lebih daripada lelaki dan lebih memberi kesan ke atasnya, manakala dalam kes mencuri pula selalunya berlaku ke atas orang lelaki kerana mereka lebih berani dan lebih merbahaya daripada orang perempuan dalam melakukan perkara itu maka didahulukan orang lelaki daripada orang perempuan.

Pada zahir ayat ini menerangkan akan ketetapan hukuman ke atas penzina –penzina iaitu 100 sebatan rotan tetapi telah ditetapkan di dalam Sunnah yang Qat’ie dan penzina yang belum berkahwin dan yang telah berkahwin. Adapun hukuman bagi penzina yang telah berkahwin ialah direjam dengan batu sehingga mati mengikut Sunnah secara lisan dan perbuatan. Telah diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim daripada Ibnu Mas’ud bahawasanya Nabi Muhammad salallahualaihi wasalam telah bersabda:

“Tidak halal darah orang-orang Islam kecuali berlakunya salah satu daripada tiga perkara iaitu orang yang telah berkahwin berzina, orang yang membunuh dengan sengaja dan keluar daripada agamanya juga berpecah daripada jamaah orang-orang Islam.”

Janganlah kamu berlembut dan berasa belas kasihan ketika hendak melakukan hukuman ke atas penzina kerana ini adalah hukuman yang telah ditetapkan oleh Allah, juga tidak boleh merosakkan hudud Allah yang telah ditetapkan dan sebagaimana sabda Nabi Muhammad SAW daripada apa yang telah diriwayatkan oleh Ahmad dan Ashab al-Kutub as-Sittah daripada Aisyah radhiAllahu anha:

“Demi Tuhan yang menciptakan diriku, walaupun sekiranya Fatimah bt Muhammad mencuri, sesungguhnya aku akan potong tangannya.”

Maka dirikanlah hudud ke atas orang-orang yang melakukan perbuatan zina dan pukullah mereka itu dengan pukulan yang menyakitkan untuk memberikan pengajaran ke atas mereka jika kamu beriman dengan Allah SWT dan hari Akhirat.

Dan dirikanlah hudud secara terang-terangan di hadapan sekumpulan daripada orang-orang Islam tambahan balasan bagi orang yang berzina.Sesungguhnya penzina-penzina itu apabila disebat di hadapan orang ramai akan memberi kesan yang lebih untuk mencegah mereka daripada melakukan perbuatan itu lagi. Telah berkata Qatadah:

"Allah S.W.T telah memerintahkan sekumpulan daripada oraang-orang yang beriman untuk melakukan penyaksian ketika hukuman itu dijalankan adalah kerana untuk memberi peringatan, nasihat dan pengajaran".

Kes-Kes zina ini disabitkan dengan salah satu daripada perkara berikut :

1- Iqrar atau pengakuan : Ini selalunya berlaku ketika pemerintahan Islam Keterangan atau penyaksian: Iaitu penyaksian 4 orang saksi lelaki yang merdeka, adil dan beragama Islam dan melihat dengan mata mereka sendiri. Ini sangat jarang berlaku dan tidak terhasil kecuali sedikit.

2- Mempunyai hubungan dengan perempuan yang tidak mempunyai suami yang boleh dikenali baginya.

PERBAHASAN

Apabila Allah menjadikan manusia Allah juga menjadikan bersama kejadian manusia itu undang-undang yang dapat mengawal manusia daripada terjerumus ke lembah kehinaan dan kesengsaraan akibat daripada perbuatan manusia itu sendiri.Terdapat 17 jenis kesalahan yang dihukumkan dengan hukum hudud antaranya hukum bagi mereka yang melakukan penzinaan.Apabila sabit dua kesalahan terdapat dua jenis hukuman bagi dua kategori manusia yang melakukan kesalahan itu ;


1. Sebat 100 rotan untuk yang belum berkahwin
2. Rejam sampai mati untuk penzina yang sudah berkahwin

Kenapakah terdapat perbezaan di dalam hukuman yang di jalankan bagi kesalahan yang sama tetapi dilakukan oleh jenis manusia yang berbeza?

Sepintas lalu, Ulama’ menggariskan bahawa menghukum mereka yang belum berkahwin jika disabitkan kesalahan dengan 100 rotan adalah wajar sebagai pengajaran bagi mereka yang melakukanya ataupun remaja yang berkeinginan mencubanya. Hukuman sebat ditentukan bagi penzina jenis adalah kerana mereka belum pernah merasa nikmat perkahwinan. Keinginan mereka adalah disebabkan dorongan nafsu yang kadangkala dapat mengatasi fikiran manusia sehingga menjerumuskanya melakukan kesalahan zina.



Rejam sampai mati pula adalah hukuman yang dijatuhkan ke atas penzina yang sudah berkahwin kerana penzina jenis ini sudah merasai nikmat perkahwinan dan tidak ada alasan yang boleh diterima sebagai kemaafan kerana dikhuatiri tabiat mereka itu akan merosakkan banyak manusia. Rejam sampai mati adalah ubat yang paling mujarab bagi manusia jenis ini.

HIKMAH DISEBALIK PERLAKSANAAN HUDUD

Buat penzina yang belum berkahwin, mereka mempunyai antibody T4 Limfosit yang kuat dan masih bertenaga. Jika sekiranya seseorang penzina itu dihinggapi HIV selepas penzinaanya,T4 Limfositnya akan diserang oleh HIV Aids yang akan menyebabkan sel-sel T4 Limfositnya musnah sehingga menyebabkan mati dan akhirnya sel sum-sum tulangnya mengalami kelumpuhan dan fibrosis dan tidak lagi dapat lagi menghasilkan sel-sel T4 yang baru. Badan akan lemah dan Sindrom Kurang Daya Tahan Penyakit akan menyerang.

Pesakit jenis ini juga mempunyai kemungkinan untuk disembuhkan. Tetapi dengan syarat ia mesti didera dan badannya mesti mengalami kesakitan yang banyak bagi merangsang penghasilanan sel-sel T4 yang baru serta mengelakkan sum-sum tulang daripada fibrosis.Cara terbaik adalah dengan menyebat di antara bawah tengkuk dan di atas pinggang di bahagian belakang dengan sebatan yang akan merangsang penghasilan semula antibodi T4 yang baru dan pesakit tersebut boleh sembuh daripada AIDS selepas antibodi sel-sel T4 Limfositnya itu boleh menguasai HIV AIDS.

Jika sekiranya pesakit tersebut sudah berkahwin .apabila dihinggapi virus AIDS,sel-sel T4 mereka telah lemah berbanding dengan sel-sel T4 kepunyaan mereka yang belum berkahwin. Kelemahan ini berpunca daripada sum-sum tulang yang mengalami sedikit hakisan dan kurang menghasilkan antibodi kerana lebih banyak ditumpukan kearah menghasilakan benih-benih bagi tujuan menghasilkan sperma-sperma baru. Penzina jenis ini tidak akan dapat diselamatkan daripada virus HIV AIDS dan rejam sehingga mati adalah merupakan penyelesaian terbaik bagi mengelakkan jangkitan dan penyebaran penyakit di samping memberikan pengajaran yang menyebabkan orang lain takut untuk melakukan kesalahan yang sama.

Sel T4 yang sedang diserang oleh Human Immunodeficiency Virus (HIV)


IMUNITI DAN HIKMAH PELAKSANAAN HUDUD

Sistem imuniti badan manusia adalah menepati sistem pentadbiran dan pertahanan sesebuah negara Islam.Di dalam badan manusia terdapat berjuta-juta sel yang terdiri kebanyakanya daripada protein. Begitu juga keadaanya antibodi yang terdiri 100% daripada protein. Salah satu keistimewaan bagi haiwan vertebrata ialah keupayaan antibodinya mengenali kandungan asal badan (yang di panggil sel asal)dan benda-benda yang datang dari luar. Tindakbalas imuniti adalah merangkumi kesemua aktiviti yang pada akhirnya menghasilkan penghapusan bahan-bahan luar (foreign materials) sama ada melalui proses kecederaan atau tidak .Tindakbalas imun adalah merangkumi dua fenomena yang asas:


1.Tindakbalas humoral (tindakan antibody)
2.Tindakbalas pembaikan sel

Toleran (ketiadaan tindakbalas imun) adalah juga salah satu daripada mekanisme tindakbalas imun yang bertindak sebagai mekanisme pertahanan yang memelihara tindakbalas imun terhadap sel sendiri. Dalam banyak hal, mekanisme pertahanan badan (tindak balas imun) adalah seolah–olah sebuah sistem pengawalan (undang-undang hudud) yang di wujudkan bagi tujuan pengawalan.Sistem ini akan dapat mengenali antara orang asing dan penduduk tetap sebuah negeri. Orang asing yang di anggap mengancam keselamatan akan dihapuskan dengan di hukum dan penduduk asal negeri tersebut yang baik akan di tolerankan. Maka yang menyeleweng di kalangan penduduk asal negeri itu juga turut dihapuskan bagi tujuan keselamatan dan sistem sosial yang teratur itu.

Masyarakat yang tidak mempunyai undang-undang hudud yang telah di tentukan oleh Allah itu adalah seolah-olah masyarakat yang sedang dilanda AIDS dimana kesemua unsur asing budaya dan kehidupan yang boleh membahayakan manusia dan boleh memusnahkan kehidupan manusia dibolehkan masuk seluas-luasnya tanpa sebarang pengawasan.Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui tentang segala-gala keperluan biologis, psikologi dan mental manusia. Adalah menjadi satu perkara yang boleh merosakan manusia apabila manusia cuba menentukan haluan mereka sendiri yang mereka sendiri tidak faham dan tidak tahu. Sedangkan Allah ,Tuhan yang menjadikan dan menciptakan yang paling arif dan tahu tentang keperluan-keperluan manusia serta sistem pengawalanan yang dapat mengawal manusia daripada terjerumus ke lembah perhambaan nafsu yang boleh memusnahkan manusia itu sendiri.

HIKMAH MANDI WAJIB

Adalah banyak diketahui oleh pakar sains bahawa di bawah kulit manusia terdapat banyak mikroorganisma yang hidup komensal. Mikroorganisma ini akan keluar dan berada di hujung rambut dan bulu roma setiap kali manusia berpeluh atau selepas melakukan hubungan kelamin dengan isteri @ suami. Sudah tentulah badan akan menjadi kotor dan organisma ini akan mudah berjangkit kepada orang lain apabila ia keluar dan berurusan tanpa mandi junub.

Bakteria ini jika sekiranya mempunyai peluang untuk menguasai badan kita ketika daya tahan badan manusia menjadi lemah akan mengambil kesempatan dan akan menjadi parasit dan boleh menyebabkan jangkitan di tubuh badan kita. Itulah sebabnya Islam menetapkan mandi junub sebagai cara pembersihan diri dan tubuh badan daripada tercemar daripada bakteria tadi. Keluar berjual-beli, makan, minum, berhubungan dan berinteraksi dengan orang lain dalam keadaan berjunub adalah makruh.Allah Yang Maha Mengetahui tentang makhluk yang diciptakannya ini telah menetapkan bahawa manusia mesti mandi wajib selepas setiap kali datang haid nifas dan bersetubuh.

Ia adalah bagi tujuan pembersihan dan penyucian diri.Apabila bakteria tadi terkena atau dikenakan padanya air yang dapat menghilangkanya dari badan ,ia akan mati dan tidak dapat menjangkiti orang lain. Maka terselamatlah manusia daripada jangkitan dan wabak penyakit sekaligus dan meneruskan hidup dalam keadaan bersih dan sihat.

TAYAMMUM PENGGANTI MANDI JUNUB

Kenapakah tayammum dapat menggantikan mandi junub dan wudu’( dua jenis penyucian diri dalam Islam ) dalam keadaan air di tempat yang kering-kontang? Bakteria apabila terkena air akan mati disebabkan tekanan osmosis di dalam badannya sehingga air boleh menyerap masuk ke dalam badan dan akhirnya ia mati kerana mengalami overhydration. Begitu juga halnya apabila bakteria tadi didedahkan kepada keadaan yang terlalu kering dan kontang seperti apabila dikenakan padanya debu.Ia akan mati setelah air badannya keluar kerana tekanan osmosis lebih rendah daripada tekanan osmosis di luar badan menyebabkanya mati kerana air badan keluar dan kerana kekontangan fisiologi badan.


p.s. Moral of the story: JANGAN HAMPIRI ZINA...Dengan kata lain, jauhkan diri daripada sebarang perkara yang boleh menjerumuskan kita kepada zina. Elakkan berdua-duaan antara lelaki dan perempuan, kerana yang ketiganya adalah syaitan.
Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl

16 comments: on "Hikmah Hukum Hudud Menurut al Quran dan Sains"

dkama said...

hukum hudud memeng patut ada kat malaysia dari dulu lagik... masyrakat hudud adalah masyarakat yang sukar dipengaruhi oleh pengaruh luar... hudud adalah untuk KEDAMAIAN... PEACE...

Azan Subuh said...

betul3...tp mengapa sesetengah pihak masih tidak mahu melaksanakannya.nak bawa hujah yg macam mana lagi??

dkama said...

diorang hanyut ngan kemodenan n taksub ngan logik akal... sedangkan Agama itu diwahyukan kepada nabi untuk semua manusia kerana akal fikiran manusia terbatas... manusia kan memang angkuh... PEACE...

Azan Subuh said...

setuju sangat.
semoga kita dan mereka diberi hidayah.

dkama said...

Adakah Afzan bersetuju poligami membendung gejala zina...?? sory saja nak tau... apakah ulasan saudari Afzan pasal poligami? Sebagai wanita Afzan rela bermadu? Ehm kalau ada hujah dari al-quran dan sains harap boleh berkongsi...
PEACE...

Azan Subuh said...

Saya menjawab berdasarkan sedikit ilmu yg ada:

soalan 1: adakah poligami membendung zina?

-secara umumnya, ya,dan salah satu sebab Islam mengharuskannya pun kerana itulah.Hukumnya diambil daripada ayat ini:

"Dan jika kamu takut tidak akan dapat berlaku adil terhadap (hak-hak) perempuan yang yatim (bilamana kamu mengahwininya), maka kahwinilah wanita-wanita (lain) yang kamu senangi : dua, tiga atau empat. Kemudian jika kamu takut tidak akan dapat berlaku adil, maka (kahwinilah) seorang saja, atau budak-budak yang kamu miliki. Yang demikian itu adalah lebih dekat kepada tidak berbuat aniaya."

(an Nisa': 3)

Tetapi, bagi lelaki yang ingin melaksanakannya, ada syarat yg wajib diikuti...Jika tidak,cukuplah sekadar seorang sahaja.

soalan 2:ulasan saya pasal poligami?

Ulasan saya, ia tiada salahnya bagi lelaki yang mampu, dan mampu hidup rukun damai dengan isteri-isterinya selepas itu.

soalan 3: adakah saya rela bermadu?

oh, ini soalan cepu cemas untuk dijawab :)

Jujurnya,kebanyakan wanita tidak suka dimadukan.Jiwa seorang wanita sebenarnya sangat sensitif...mereka sebenarnya sangat2 menghargai kehadiran insan bersama suami dalam hidup mereka dan sentiasa berusaha utk memberi yg terbaik untuk suaminya...kalau boleh, mereka harap kasihnya yang tiada tandingan itu juga dibalas dengan kasih yg tiada tandingan daripada suaminya kepadanya juga...kepadanya seorang sahaja.

melainkan jika wujud faktor2 yang menyebabkan dia tidak mampu mencukupkan@menyempurnakan keperluan suaminya, barulah dia akan merelakan suaminya mencari perkara tersebut pada wanita yang lain.

itu pandangan peribadi saya.mungkin jika ditanya pada wanita lain, pandangan yg berbeza akan diberikan...

Jika kita melihat dlm sirah Nabi sekalipun, Rasulullah juga berpoligami, tetapi poligaminya itu setelah kewafatan isteri Baginda Sayyidatuna Khadijah...dan dalam rumahtangga anak baginda,Fatimah,ketika Saidina Ali menyatakan hasrat untuk berpoligami, Fatimah sangat sedih dan mengadu kepada Rasulullah. Rasulullah bersabda kepada Ali, " Sesungguhnya Fatimah adalah sebahagian daripadaku. Sesiapa yg menyakitinya,bererti dia juga menyakitiku." Lalu Saidina Ali terus membatalkan niatnya.


Panjang pulak saya menjawab. Sekadar berkongsi sahaja.

dkama said...

TQ atas ulasan yang agak lengkap tu... pada hari ini sama ada kita sedari atau tidak zina dikalangan lelaki dan perempuan yang sudah berumah tangga sudah terlalu banyak berlaku... dkama yakin dengan 2 ulasan yang saudari berikan iaitu HUDUD dan POLIGAMI dapat membenteras gejala yang tidak bermoral nih... mereka lebih senang melakukan maksian di belakang pasangan semata- mata untuk menjaga hati pansangan mereka dan keluarga... apa yang menarik ada pulak terciptanya lagu seperti "kekasih gelap ku" dan di sambut dengan begitu positif di kalangan masyarakat... ehm... kadang2 situasi macamni nampak macam poligami itu lebih hina dari berzina di kalangan masyarakat kita... Saya tak berpoligami kerana saya tak mampu dan tak ada keperluan terhadap poligami... tapi apa yang saya nak nyatakan di sini, macamana nak bendung isu ZINA dan tanggapan masyarakat terhadap POLIGAMI... TQ sekali lagi sebab berkongsi... mungkin banyak lagi soalan cepumas yang saya nak tanya lepas nih... boleh kan??? :-) PEACE...

Azan Subuh said...

insya Allah,boleh,jika saya mampu utk menjawabnya...

soldier of ALLAH said...

hukum ALLAH... hukum yg sbnr...

soldier of ALLAH said...

hukum ALLAH... perlu dijalankan di malaysia... hkum mnusia terbatas krn pmikiran manusia yg terbatas... mengapa ada sstgh glngan hamba yg menolak hukum ALLAH ini sperti rejam dan sebat untk penzina, mmotong tgn untk pencuri jika mereka tidak melakukannnya??

Azan Subuh said...

semoga suatu hari nanti hukum Allah dapat ditegakkan.Sama2lah kita memperjuangkannya bersama gerakan-gerakan Islam.

toyeng said...

hukum hudud patut dilaksanakan. tapi perbezaan pendapat politik membataskan pemimpim untuk melaksanakan hukum Allah disamping kekurangan iman dan ilmu dalam kalangan pemimpin sendiri. islam dan politik xdapat dpisahkan kerana islam

Toyeng said...

Sebab hukum hudud tidak berjalan di Malaysia. Lawat link saya

Anonymous said...

COPY PASTE..APE LA...DAH LA XBGTW AMEK ARTIKEL NI DARI PADA SAPE...X BERTGGUNGJAWAB LANSUNG..
TP BAGUS LA BIAR SUME ORNG BACE..JUST XELOK COPY PASTE TP WAT MCM ARTIKEL SENDIRI..

Shahibul Afzan Wahab said...

Astaghfirullah...sebelum saudara/saudari tuduh sebarangan harap dapat check dulu...cuba scroll artikel ni sampai bahagian atas, mula-mula lagi saya dah letak
"Diedit daripada tulisan Dr Jamnul Azhar...".

Blog ini blog perkongsian dari apa yg saya baca, saya terjemah dan saya kaji...dan saya sentiasa letak sumber jika saya copy paste, melainkan jika ia adalah daripada tulisan asli saya sendiri.

Anonymous said...

salam...dimanakah saya boleh jalankan hukuman hudud kerana zina. harap dapat membantu saya.